bongiorno olandaaa - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu bongiorno olandaaa - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu

bongiorno olandaaa

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

10 Januari 2014 | Italië, Palermo

donderdag:

gelukkig was woensdagnacht een goede nacht! goed geslapen en de wekker gezet om 10:00 uur. alleen iemand was zo aardig om op onze bel te drukken om 07:15 uur, maar we hebben allebei niet open gedaan omdat we geen idee hadden wie er aan onze deur stond dus maar weer in slaap gevallen. omdat Rolf een echt voetbalfan is, en natuurlijk niet kon wachten om een stadion te bezoeken zijn we naar het voetbal stadion Stadio Renza Barbera geweest. we zijn voor €1,30 met de bus heen en terug gegaan, een koopje dus! eenmaal daar zat er een man in de auto op het terrein, dus wij vragen waar de voetbalwinkel zit voor Rolf en heeft ons vriendelijk de weg gewezen, we mochten binnen in het stadion een kijkje nemen en liepen naar de deur waar een aantal jongens voor stonden. de deur was helaas dicht, wij uitgelegd dat we alleen foto's wilde maken, en na een klein overleg mochten we gratis naar binnen, Rolf dus helemaal blij. wat mij erg op is gevallen is dat de mensen hier héél aardig zijn. bij elke vraag nemen ze de tijd voor je, wij in gebrekkig Italiaans en hun in gebrekkig Engels komen we er toch steeds uit. eigenlijk niemand spreekt hier Engels dus dat is af en toe lastig, maar wij passen ons aan! eenmaal terug hebben we even gezeten en zijn we met zijn 4e naar stage gegaan. we kregen een rondleiding van een hele lieve vrouw die daar ook werkt, toen wij vertelde dat we uit Nederland kwamen begon ze te stralen en naar de andere van vorig jaar te vragen, en jongens jullie hebben een goede indruk achter gelaten haha want ze was helemaal blij. zoals de meeste al wisten zijn er voornamelijk vluchtelingen kinderen die gebruik maken van dit dagverblijf, allemaal kleine donkere kindjes met mooie grote ogen keken vanuit hun kinderwagen ons aan. de peuters begonnen contact te maken alleen ik had geen idee waar ze het over hadden haha, gelukkig kom je met handen en voeten werk een heel eind want ik werd al bij de hand gepakt en meegenomen naar de tv waar hij naar zat te wijzen. beetje gespeeld met de kinderen en toen op gesprek met onze stage begeleidster Rosita en Salvo, Salvo spreekt Engels vandaar dat hij mee ging op gesprek. ons zelf voorgesteld, te horen gekregen hoe het dagverblijf in zijn werk gaat, er zijn 3 groepen. 0 tot 18 maanden, 18 maanden tot 3 jaar, en 3 tot 6 jaar. de werktijden voor ons zijn van 8 tot 2 of van 11 tot 5. Mandy en Youandi nemen de eerste week de dienst van 8 tot 2 en Rolf en ik van 11 tot 5. maandag beginnen we met kijken en meedraaien, en vrijdag hebben we opnieuw een gesprek hierover en over de opdrachten die gemaakt moeten worden, ik ben erg benieuwd en heb er zin in. s`avonds heb ik gekookt; rijst met vissticks en sla, was goed te eten al zeg ik het zelf :). Rolf de afwas gedaan en daarna een beetje op de laptop gezeten en fijn gaan slapen. morgen gaan we namelijk op het culturele pad.

vrijdag:

heerlijk geslapen, alleen ook deze keer om 08:15 uur ging de bel weer haha, maar blijkbaar gaat die overal we denken een soort van belletje lellen door de kinderen die hier op straat rond hangen. om 10:00 uur weer opgestaan en heerlijk op het balkon met de zon in mijn gezicht wakker geworden en mezelf op gemaakt, een ontbijtje gehad en we zijn op pad gegaan naar een markt verder op genaamd Vucciria-markt. een kleinere markt dan bij ons, dus we waren er snel doorheen. Rolf had gelezen dat daar in de buurt een wijk zit genaamd La Kalsa, een trendy wijk met een winkelcentrum, alleen helaas niet helemaal gevonden maar we hebben nog genoeg tijd om daar heen te gaan dus dat komt wel. onderweg een mooi parkje tegen gekomen met mooie bomen, ik ga zo foto's uploaden op facebook. ik nog aan werkende mannen gevraagd in het Italiaans: 'mi scusi dove La Kalsa?' en we werden weer vriendelijk geholpen. een beetje in de buurt rondgelopen en toen opzoek naar de supermarkt die dicht bij ons zit, en eigenlijk meteen gevonden. wat dingentjes gehaald en toen om 15:00 uur een broodje gegeten en tot half 5 gezeten. nog even rond gelopen nu de andere kant op richting stage dat op 3 minuten afstand lopen zit! ideaal. foto's gemaakt van stage vanaf de buitenkant, en buiten waren de kinderen aan het spelen, en het lieve vrouwtje zag ons en begon meteen te zwaaien ciao, ciao! en weer verder gelopen, Palazzo dei Normanni gevonden, dit is de huidige zetel van het regionale parlement en stamt uit de tijd van de Normandiers. maar nog niet naar binnen geweest, maar ook dat komt nog wel, tijd zat! tegenover zat een mooi park met voornamelijk vogels en hertjes. hier rond gelopen en mooie foto's gemaakt van het parkje. terug richting huis gelopen, nu via de achterkant van de markt. voordat de markt begon lag er in de straat een hele hoop rotzooi. schoenen, laarzen jassen van alles lag er op de stoep, en ook veel afval. over afval gesproken wij weten nog niet waar wij dit weg moeten gooien.. en om het nou ook op straat te gooien voelt niet goed, dus we gaan zo opzoek naar een container om het netjes weg te gooien. eenmaal de markt op moet je echt uitkijken dat je niet op je smoel gaat haha, het is daar zo glad. er zijn veel viskramen, en het vis wordt regelmatig met water onder gegooid vandaar. eenmaal terug in het appartement gezeten, tot dat Rolf ineens, Free, Frederieke kom kom er is ruzie beneden riep. beneden is markt en schijnbaar is een man vervelend gaan doen tegen de eigenaresse, ineens een hoop Afrikaanse mannen die zich om de vrouw bekommerde alleen werd dit een vechtpartij, een hoop klappen heen en weer, en uiteindelijk werd de man naar een steegje gebracht. de groep Afrikaanse mannen, en wat Italiaanse jochies het steegje weer uit, alleen nog geen 5 minuten later kwam de man weer. hoop geschreeuw over en weer, wat wij er van uit op konden maken ging het om geld of stelen de man. en toen de man wat tegen de vrouw zei, waarschijnlijk iets lelijks want ze pakte meteen een bezemstok en toen begon de ellende weer, klappen uitgedeeld weer een groep van 10 tot 20 man die de man om de beurt een klap verkochten en mee genomen naar het steegje.. alleen dit keer de man niet meer uit het steegje zien komen.. dus we willen eigenlijk ook niet weten wat daar is gebeurt. ik ben eten gaan koken en Rolf is gaan vegen. dit keer spaghetti ook heerlijk. voor vanavond niks op de planning, foto's op facebook zetten en op tijd naar bed. want morgen gaan we samen met Mandy en Youandi met de trein naar Cefalu. dit was op aanrader van de studenten die hier vorig jaar waren. op google gekeken en het zag er mooi uit dus ik ben benieuwd!

genoeg getypt; arrivederci!

• 11 Januari 2014 - 19:50

Ans Cornelissen:

Hi Frederieke.....
    Leuk om jouw verhalen te lezen........spannend zeg, zo'n nieuwe omgeving!
    Zo te lezen heb je in die paar dagen al heel wat gezien!
    Ik ga jullie de komende volgen!
    Ik wens jullie een fijne en leerzame tijd !
    Groetjes Ans

• 12 Januari 2014 - 14:55

Jeannette Otemann:

Geweldig om te lezen! en ook jij hebt een talenknobbel ;-) Ik ga jullie volgen, Ben super trots op je!!