buona sera - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu buona sera - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu

buona sera

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

13 Januari 2014 | Italië, Palermo

ciao a tutti, hier weer een verslagje vanuit Palermo. we maken een hoop mee ook dit weekend.

zaterdag:

zoals ik al zei waren we vandaag van plan om naar een plaatsje genaamd Cefalu te gaan. we hebben om 10:15 met Mandy en Youandi afgesproken, en hebben op het station de trein genomen richting Messina. na een klein uurtje in de trein zijn we aangekomen en richting het strand gelopen. we hadden gehoord dat het een mooi plaatsje moest zijn en dat was het zeker. over het strand gewandeld richting het dorpje. door de mooie Italiaanse straatjes gelopen, waar het echt super rustig was. wel even heel anders dan het overvolle Palermo. Achter de huizen was een rots pad langs de zee, hier hebben we over geklommen en gelopen met een prachtig uitzicht. na het klimmen en klauteren natuurlijk wel honger gekregen, en we zijn in een restaurantje met uitzicht op zee gaan eten. een grote bak me sla en wat frietjes erbij. na de lunch nog even verder door het dorp gewandeld, en tegen 15:00 uur de trein maar weer terug genomen naar Palermo. we moesten nog wat dingentje hebben voor het avondeten, en Mandy enYouandi wisten zeker dat er een supermarkt heeel dicht bij het station moest zitten haha, dus Rolf en ik braaf meegelopen. na een goed half uur zoeken eindelijk de 'Carrefour' winkel gevonden. maar helaas hadden ze bij deze Carrefour niet de spullen die we zochten, dus maar weer een half uur gelopen naar de andere Carrefour.. jaaa we lopen hier heel wat. spulletjes gehaald en eerst neer geploft op de bank. rond 20:15 uur wat gegeten, en wat op uitzending gemist gekeken. na het bijtanken om 23:00 uur bij Mandy en Youandi afgesproken, en daar wat mojito en wijn gedronken. een uurtje later zijn we beneden in onze straat bij pub Ballaro wat gaan drinken. daar waar bij ons altijd iedereen binnen staat is het hier feest op straat. ze hebben met pallets tafels en stoelen gecreëerd. Rolf trok nog al aandacht omdat hij in zijn t-shirt tussen allemaal mensen met dikke winterjassen en mutsen stond haha. aan de praat geraakt met wat mensen, die onze ogen wel heel erg mooi vinden. helaas spraken ook deze Italianen geen Engels. maar daar was Nana uit Ghana haha. een aardige man die de rotzooi van iedereen aan het opruimen was, en ook daar mee aan de praat geraakt in goed Engels! tevens was hij onze tolk, en zo kregen we een bevestiging dat we de andere goed hadden begrepen. na een gezellige avond lag ik rond half 4 in bed, mooie tijd om te gaan slapen.

zondag:

flink uitgeslapen na een drukke lange dag. Rolf was pas om 15:00 uur ongeveer wakker en ik had nog al honger haha. wat gegeten en een beetje gezeten. we hadden eigenlijk om 17:00 uur afgesproken om samen boodschappen te gaan doen omdat we samen wilde gaan eten, alleen kreeg Mandy een sms van Rosita (onze stagebegeleidster). we waren uitgenodigd voor een liefdadigheidsinstellingsdiner. wij daaruit begrepen dat het op stage zou zijn maar nee. we werden door Rosita en 3 andere mannen, vrienden van haar meegenomen naar een café. onderweg daar naar toe liepen we midden door een ruzie tussen Ghana en Nigeria heen... scooters vielen om, en de paraplu's en stokken vlogen langs onze oren. maar we werden door de vrienden van Rosita er door heen geholpen, en de mensen op straat hielpen ons ook veilig oversteken. eenmaal aangekomen bij het café was het een soort benefiet avond voor ons stage bedrijf. er waren meerdere studenten uit andere landen. ook daar weer mee gekletst. een hapje en een drankje en toen maar weer naar huis. wat gegeten, series gekeken en maar gaan slapen.

maandag:

vandaag was onze eerste stage dag. we zouden om 11:00 uur beginnen alleen kregen we een sms dat ze ons een uurtje later wilde hebben. prima. eenmaal aangekomen op stage aangeschoven aan tafel. de kinderen kregen wat te eten en gingen daarna de buggy in om te slapen. er zijn namelijk 35 kinderen, en niet genoeg bedden om de kinderen in te leggen. we werden uitgenodigd door de kok om wat te eten. dit hebben Mandy, Youandi en ik gedaan. we kregen pasta, lekker dus! de kok vroeg of wij er wijn bij wilde hebben? dit is schijnbaar een gewoonte hier, onder werkt tijd drinken haha, ik heb dit niet gedaan. op stage zijn er meer stagiaires of vrijwilligers uit andere landen. 2 uit Colombia, 1 uit Brazilië, 1 uit Maleisië, 1 uit India en een meisje uit Engeland. hun spreken allemaal Engels dus dat was wel leuk om mee te praten. één meisje uit Colombia vertelde mij dat ze hier voor 2 maanden was, en 1 maand hier heeft gewerkt. ze spreekt Italiaans en ze kan het ook verstaan. dus hopelijk gaan wij in deze maanden het ook leren haha. helaas is morgen hun laatste dag. het gaat er hier wel anders aan toe dan in Nederland. ze hebben geen vast ritme wanneer ze wat doen, en de kinderen zitten verplicht lang in de buggy. binnenkort maar eens vragen waarom. na het fruithapje mochten de kinderen eindelijk spelen dat was wel leuk. en zo was het al weer 18:00 uur, en mochten we weer gaan, domani! of terwijl tot morgen.

net lekker pasta gegeten met spinazie. voor vanavond staat er niks op de planning. op tijd naar bed, want morgen vroeg gaan we skypen met Sander een leraar van school :D. en dan van 11:00 tot 17:00 uur naar stage.

Bella sera! ciaooooo

• 14 Januari 2014 - 10:51

Hennie Jongman:

Hoi Frederieke.
    Leuk weer jou verhaal te lezen, en je foto's te bekijken, wij zijn dit jaar ook langs Cefalu gekomen en aan geweest, leuke wandeling over de rotsen en langs de zee, jullie hebben mooie foto's gemaakt.
    Je ziet maar weer, Italie is ook Europa en toch weer heel anders dan Nederland, en natuurlijk leer je wel Italiaans, tegen dat je thuis komt ken je het wel, dan ben jij de gids als jullie naar Italie gaan. De italianen leven s'morgens vroeg en s'ávonds laat s'middags is het te heet en doen dan een middag dut.
    Ik wens je nog veel plezier daarginds en zo te zien en horen gaat dat wel lukken.
    Hier is het nog steeds geen winter, wel zonnig en rond de 8 tot 10 graden, dus heerlijk weer.

Groetjes Hennie Jongman

• 16 Januari 2014 - 22:39

Nina Vaccaro:

buona sera, Frederieke, niet "bella sera"! Voor de rest zijn jullie prima aan het adapteren!