stage week 1 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu stage week 1 - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu

stage week 1

Door: frederieketeravest

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

18 Januari 2014 | Italië, Palermo

hallo allemaal,
het is alweer even geleden dat ik wat getypt hebt dus daar komt die!

dinsdag t/m donderdag

na de eerste dag stage natuurlijk veel indrukken opgedaan. wat mij erg op is gevallen is dat ze hier nog echt vanuit de basisbehoefte werken en handelen. eten, drinken, slapen en verschonen dat is waar het hier voornamelijk om draait. even wennen dus. er komen op één dag wat ik al zei ongeveer 35 kinderen, een hele boel dus. het dagverblijf draait eigenlijk op veel vrijwilligers. zo hebben we onder andere Kardisch leren kennen uit Nepal. en twee meiden uit de buurt van Rusland. ook Italianen komen hier vrijwillig helpen. omdat de ruimte voor 35 kinderen eigenlijk te klein is werken ze veel vanuit de kinderwagen. best wel zielig eigenlijk, de kinderen moeten hier dan verplicht inzitten. pas als sommige hard gaan huilen mogen ze eruit omdat ze anders de andere kinderen die slapen wakker maken. erg standvastig vind ik ze niet. de kinderen krijgen gauw hun zin en dit merk je dan ook wel als ik met ze bezig ben. het eten gaat er trouwens ook bijzonder aan toe haha. om 11:15 gaan we eerst me de jongste kinderen tot 18 maanden eten. meestal geef je twee kinderen tegelijk eten, dus echt één op één momenten heb je met het eten niet. de kinderen krijgen warm te eten, dus daar zit je dan op een heel klein stoeltje voor twee uitgehongerde kinderen die je dan om de beurt een hapje eten geeft. een hele klus soms! wat ik bij de vaste leidsters zie zijn overvolle lepels die in de mond van het kleine kindje wordt gedrukt, en dan raken ze geïrriteerd omdat de helft er naast valt. snel snel snel gaat het allemaal. als de baby's hebben gegeten krijgen ze een deken om en worden ze tot aan de kin ingestopt. ik zelf haal de deken dan toch maar iets naar beneden want dat vind ik maar niks.. ze krijgen een laken over de buggy heen en dan zie je alleen twee beentjes er buiten bungelen, dat geeft op een of andere manier toch wel een naar gezicht. de kleintjes worden naar de slaapkamer gebracht waar gewoon bedden staan? deze worden alleen zelden gebruikt. waarschijnlijk omdat dat teveel tijd en energie kost om een kindje in bed te leggen.
als dit gebeurt is gaan de andere kinderen eten. erg ergonomisch is het allemaal niet. de vrouwtjes die er werken zijn 1.50 en kunnen dus makkelijk voor een kinderstoel staan en het kind eten geven. ik heb nou 2x een kind vanuit de kinderstoel eten gegeven maar ik ga dit niet te vaak doen, je moet bukken want stoelen of hoge tafels zijn er niet. niet erg fijn voor mijn rug! de andere keren ben ik bij de peuters aan tafel gaan zitten. één dag had ik het heel leuk met een peuter genaamd Kevin. tot dat ik hem moest verschonen. mijn hemel, ik had al een paar andere kinderen gehad die moesten huilen als je ze ging verschonen. maar door ze af te leiden hielden ze al gauw op. alleen lukte dit eerst bij Kevin niet. ik heb Kevin met hulp van een ander meisje moeten verschonen, we hebben allebei een paar schoppen gehad. maar na flink doorzetten was het toch eindelijk gelukt, alleen de rest van de middag bleef hij mooi op afstand. gelukkig ging het de dag erna wel goed, Rolf moest ook verschonen en toen heb ik laten zien wat er ging gebeuren. hij mocht zelf een luier uitzoeken en vasthouden en toen was alles prima.
de kinderen zijn echt lief en leuk. het is een verticale groep dus er loopt van alles rond. ook de leidsters zijn lief. ze begroeten mekaar hier met een wangkus. dus er wordt op een dag wat afgekust haha. het dagverblijf heeft een vaste kok. Roberto. een aardige man die met veel plezier het eten voor iedereen klaar maakt. spaghetti met vis en broccoli, pasta met rode saus, pasta met linzen en pasta met kaassaus. echt heeeeeeerlijk allemaal haha. wat ik al zei was dat het een gewoonte is om wijn erbij te drinken. ik heb het 4 dagen kunnen uitstellen maar toen waren we toch echt aan de beurt... we hadden geen keus, Roberto vulde 6 bekers met rode wijn dus uit beleefdheid hebben we dat maar gedaan haha.

vrijdag:

stage gelopen van 11 tot 5 voor de laatste keer. volgende week gaan Rolf en ik de ochtenddienst doen van 8 tot 2. om half 4 hadden we gesprek met Rosita en Salvo. we hebben onze planning voor de eerste twee boekjes doorgesproken en eigenlijk alles is mogelijk. erg relaxed ging het allemaal. op stage is het trouwens erg koud... dus ik verlangde na het gesprek echt naar een warme douch. maar Salvo vroeg of we hierna vrij waren, want hij wilde ons wel wat dingen hier laten zien. dit hebben we dus gedaan. hij heeft ons het een en andere over Ballaro verteld. de plek waar wij nu wonen. Het is de armste wijk hier in Palermo. en overal ruik je wiet. hoewel het hier ook gewoon illegaal, doen de mensen het toch dealen en gebruiken in Ballaro. voor de mensen hier is het alleen in Ballaro legaal. maar daar komen natuurlijk ruzies over, zo ook de ruzies die wij hier mee hebben gemaakt heeft in de krant gestaan. en dat ging over drugs, en de daders zijn toch echt opgepakt.
er wonen veel mensen uit Afrika hier in Palermo, maar niet legaal. vanuit hier gaan de mensen kijken waar ze naar toe willen, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Zweden... tot die tijd proberen ze te werken om genoeg geld te sparen.
verder met de rondleiding. we zijn nog een kerk naar binnen gegaan die er wel mooi uitzag. er zijn veel kerken hier, en we moesten er maar gewoon gaan kijken zei hij. nog over een markt gelopen waar we uitkwamen bij een illegale sportschool. dit is opgezet door sociaal cultureel werkers. in Italië houd de regering geen rekening met de verschillen tussen arm en rijk. dus als mensen hun huur niet kunnen betalen komen ze op straat terecht en daar doet de regering niks aan. deze cultureel werkers zoeken panden voor deze mensen die ze kunnen kraken. zo hebben de mensen toch een dak boven hun hoofd. een mooi doel, helaas illegaal.
we zijn door gelopen naar het theater in Palermo genaamd; Teatro Massimo. daar rond gekeken en toen besloten om naar huis te gaan. we hadden om 20:00uur weer afgesproken met Salvo want hij had ons uitgenodigd voor een aperitivo. je gaat dan naar een soort café waar je alleen voor je drankje betaald. binnen hadden ze allemaal eten staan wat je gratis mocht pakken. hier gezellig gezeten, en toen naar Vucciria. dit is een uitgaansbuurt in Palermo. er komen hier veel mensen vanuit andere landen dus we werden niet aangekeken haha! iedereen respecteert elkaar hier. het is hier trouwens heel goedkoop. Malibu, wijn bier voor samen 5 euro. hier met Ian uit Zweden aan de praat geraakt. dit is een vriend van Salvo. Ian is half Italiaans en half Zweeds. maar zijn hart ligt hier in Palermo. hoe hij vertelde kwam hij echt over als een levensgenieter. hij vertelde dat hij van mensen houd, en mensen wilt helpen dat iedereen een fijn leven heeft. hij vond het ook heel mooi dat ik hierna maatschappelijk werk en dienstverlening ging doen. de mensen hier zijn echt lief en aardig om 23:00 uur zijn we gegaan, en hebben we gepraat met onze onderbuurman uit Ghana.
nog even gauw de was opgehaald bij Mandy en Youandi, dit opgehangen. en ik ben gaan douchen en gaan slapen. vanmorgen rond 11uur wakker. ik ben het huis gaan poetsen, dus het is weer heerlijk schoon! en Rolf is boodschappen gaan doen. wat dingen teruggekeken op uitzendinggemist en zo maar wat eten. morgen gaan we op pad! we nemen een kijkje bij een ander theater en gaan daarna de Via del Liberta op.

foto's komen weer op facebook!

fijne avond xxx

  • 20 Januari 2014 - 09:41

    Esther Saalmink:

    Hallo Frederieke,

    Wat leuk om je via deze weg te kunnen volgen! Goed om te lezen dat jullie de bel 'lekker' laten rinkelen. Indien je bezoek krijgt, weet je dat van te voren en voor onverwacht (en onbekend) bezoek kun je beter de deur dicht laten! En heftig hoor dat je ooggetuige bent van een gevecht en het toetakelen van een man!

    Het zou geweldig zijn als jullie op je stageplaats t.z.t. wat kennis over kunnen dragen, daar zij alleen handelen volgens basisbehoefte. Jullie weten als geen ander welke leuke activiteiten je zou kunnen doen met de kinderen. Ik maak echter ook uit de wijze van voeden op dat er continu haast is geboden, dus veel ruimte en tijd zal hier wellicht niet voor zijn. Ik hoop dat jullie nog veel mooie ervaringen opdoen daar. Pas goed op elkaar en... geniet!

    Groet,

    Esther Saalmink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Palermo

Palermo 2014

Stage lopen

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2014

time fliesss

25 Februari 2014

palermoooo

07 Februari 2014

weer weekenddddd!

29 Januari 2014

palermo 29-1

18 Januari 2014

stage week 1
Frederieke

stage palermo

Actief sinds 30 Dec. 2013
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 5828

Voorgaande reizen:

07 Januari 2013 - 27 Mei 2014

Palermo 2014

Landen bezocht: