time fliesss - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu time fliesss - Reisverslag uit Palermo, Italië van Frederieke Avest - WaarBenJij.nu

time fliesss

Door: frederieketeravest

Blijf op de hoogte en volg Frederieke

15 Maart 2014 | Italië, Palermo

zo en dan zitten we al bijna op 10 weken, en dan gaan de laatste 10 weken in...

ik was gebleven bij woensdag 26-2 t/m vrijdag 28-2;

ook hier op Sicilië wordt er carnaval gevierd. het is hier wel echt een kinderfeest, dus alleen de kinderen gaan verkleed. op stage werd er daarom ook de volle aandacht aan besteed. sommige kinderen namen vanuit thuis de leukste verkleedpakjes mee en de andere kinderen kregen verkleedkleren vanuit de opvang. ik ben samen met Rolf mee geweest naar een andere locatie. we namen onze BSO kinderen tot 6 jaar mee naar het feestje. we hebben ze snel geschminkt en toen kon het feest helemaal beginnen. het leuke was, dat er ineens Nederlandse carnaval muziek werd gedraaid. de kinderen konden dansen, en mochten zelf een masker maken. rond kwart voor 6 waren we terug bij Il Giardino Di Madre Teresa.
de andere dagen hebben we carnaval op de opvang zelf gevierd. de kinderen kregen de ene zoete snack na de ander. een berg met suiker donuts, chocolade koeken, koeken met poedersuiker en maar eten die Italianen. helaas voor mij, ik lustte het niet.

zaterdag 1-3 & zondag 2-3;

s`avonds zoals gewoonlijk met z'n 4e opgetrokken. verder het weekend niet zo veel gedaan. ik heb druk aan school gewerkt, nog even snel alles afronden voordat dinsdag de familie komt :).

maandag 3-3 t/m zaterdag 8-3;

maandag hadden we de late dienst dus we hebben lekker uit kunnen slapen. de late dienst is tegenwoordig van 12 tot 6. wel een rot tijd om te beginnen. de baby's slapen al, en de oudere kinderen zitten al te eten en gaan vervolgens slapen. niet veel te doen dus..
dinsdag hadden Rolf en ik een vroege dienst omdat we nog even ons huis wilde schoonmaken voordat onze familie zou komen haha. om half 4 nog even terug geweest naar stage om carnaval definitief af te sluiten. er was een catwalk van tafels gemaakt, en stoeltjes langs de kant gezet. de kinderen mochten om en om over de catwalk lopen, schattig om te zien. na stage hebben Rolf en ik om 7 uur de bus genomen om onze familie op te halen. ik had mama expres niks gezegd, nu tijd om hun te verrassen na de verrassing voor mijn verjaardag. helaas was het al gauw voorbij omdat de moeder van Rolf niet wist dat het een verrassing was dus die had de mond al voorbij gepraat. geeft niet. na even wachten kwamen ze door de deur, de ouders van Rolf en Mara en mijn mama, Willemijn, Mannus en Jan. ik stond met de rug naar de deur toe te kletsen, tot ik ineens vast gepakt werd en kussen kreeg, ik keek om was het papa. ze blijven me maar verrassen.. echt super leuk en fijn dat pap toch mee is gekomen! de bus genomen naar Palermo ingecheckt in het hotel en toen samen een lekkere pizza gegeten. Willemijn slaapt de komende nachten gezellig bij mij!
woensdag zijn we al vroeg naar stage geweest. leuk om te laten zien aan je familie waar ik al die tijd al heb gewerkt. een hele tijd rond gehangen, en toen maar gegaan toen Rolf en zijn familie binnen kwam.
we zijn naar het station gelopen en hebben daar de trein naar Cefalù genomen. een leuk stadje aan de prachtige zee. hier hebben wij lekker de zon mee gepikt, terwijl het in Palermo met bakken uit de lucht kwam, heerlijk. bij terug komst gevraagd hoe laat de bussen gaan naar Catania hier willen we morgen heen gaan. op tijd gaan eten en toen lekker gaan slapen met willieee.
donderdag hebben we om 9 uur de bus genomen naar Catania. het is dik 2uur rijden, maar dat was totaal niet erg. wat een landschap echt prachtig. mooie groenen bergen met in de verte bergen met aan de top sneeuw. het was eigenlijk ook de bedoeling om vanuit Catania naar de Etna te gaan. deze hebben we wel gezien in de verte. er gaan alleen in de ochtend bussen naar toe.. heel jammer. en de taxi vroeg belachelijke prijzen. nog even overwogen om te splitsen maar niet gedaan. we zijn het gezellige Catania in gegaan. over de beroemde vismarkt gelopen. ik ben de vis geur nu wel gewent, maar oké het stonk echt heel erg.. haha. verder door de stad gelopen, en we hadden prachtig weer dus ook lekker op het terras gezeten. om half 5 de bus terug gepakt naar Palermo. hier aangekomen zijn we een aperitivo gaan doen. leuke muziek en een gezellige sfeer, top.
vrijdag zijn we voor de verandering in Palermo gebleven. we hebben onder andere het vogelpark bezocht voor onze Jan. en zijn we naar Teatro Massimo geweest voor Mannus. daar op het terras gezeten. omdat stage zo goed is bevallen zijn we hier om half 4 nog even terug geweest. hier nog even gebleven en toen naar het hotel van mijn ouders. hier even uitgerust en toen wezen uiteten.
om Willemijn ook een plezier te doen zijn we s`avonds samen met Rolf en Mara naar Mandy en Youandi geweest. Willemijn was erg benieuwd hoe het stappen hier is dus zijn we uiteindelijk met Mandy en Youandi een kijkje gaan nemen bij onze Pub Ballaro. Rolf en Mara waren moe en gingen daarom niet mee. wij hebben het ook niet al te laat gemaakt.
Zaterdag zijn we met de bus naar Monte Pellegrino geweest. we moesten wel even wachten op de bus en zijn toen wat gaan drinken op het terras, en hebben fijn in de zon gezeten. toen de bus in op naar boven. de tocht naar boven blijft geweldig ook voor de tweede keer. op de terugweg uitgestapt op Politeama en zijn we in de richting van mijn huis gelopen. onderweg nog even gezeten en hebben papa, Willemijn, Mannus en Jan iets typisch Siciliaans gegeten namelijk een broodje ijs. een topper wat ik van hun hoorde. verder gelopen naar mijn huisje om de koffers op te halen. toen toch echt weer afscheid moeten nemen van ze... het waren echt super fijne leuke dagen! vorige keer zei ik tot over 5 weken mam.. nu tot over 12 weken..
omdat het toch wel drukke dagen waren ben ik ook vroeg als een blok in slaap gevallen.

zondag 9-3;

de was maar gedaan en verder gewerkt aan school voor zover dat ging..

maandag 10-3 t/m vrijdag 14-3;

weer een vroege dienst voor Rolf en mij. maandag mijn beroepsproduct in orde gemaakt om het dinsdag te kunnen laten zien tijdens het gesprek met Salvo en Rosita. ik heb een dag planner gemaakt voor de kinderen. de kaarten beelden zonder tekst uit wat er de dag gaat gebeuren. er is namelijk totaal geen structuur en regelmaat op de opvang. voor de kinderen, maar soms ook voor mij heel verwarrend.. hier de komende tijd mee aan de slag, en hopen op iets moois.
woensdag zijn we met Salvo naar het immigratiecentrum gegaan. hier gaan wij vanaf zaterdag van 9 tot 10 vrijwilligerswerk doen. om 9 uur wordt er een ontbijt geserveerd voor immigranten. het zijn voornamelijk mensen uit Afrika en een aantal uit Azië. je kunt je hier voor aanmelden als je immigrant bent. de mensen die hier komen hebben geen inkomsten en leven van de straat. ze kunnen naast het ontbijt hier ook douchen. we hebben kennis gemaakt met Samuel. een Afrikaanse jongen die nu 6 jaar werkt in deze instelling. hij is onze baas zoals hij het noemde wat betreft het werk. het centrum heeft meerdere ruimtes. zo bieden ze naast het douchen en ontbijt, Italiaanse les (waar wij zaterdag ook mee beginnen), geven ze kleren weg voor deze mensen en kunnen ze gratis autotheorie leren. hier kost een rijbewijs trouwens alles bij elkaar maximaal 500 euro.. iets goedkoper maar dan in Nederland haha.
donderdag hebben we na stage wat dingen terug gekeken op de laptop.
vrijdag kwam onze buurman uit Ghana op bezoek. hij had mijn woordenboek geleend. achterin het boekje stonden namelijk woorden van het Italiaans naar het Nederlands verwoord. onze buurman heeft voor 3 jaar in Bijlmer gewoond. hij is in 2004 naar Palermo verhuist. dus de meeste Nederlandse woorden alweer vergeten, vandaar dat hij mijn boekje wilde lenen.
om half 5 had Rolf afgesproken met een meisje die hij kende uit Nederland. zij is hier op familie bezoek voor haar Italiaanse vriend. we hebben bij ons voor wat gedronken. ik ben op tijd gaan slapen aangezien we morgen voor het eerst gaan werken in het centrum, en cursus krijgen.

vandaag zaterdag 15-3;

het centrum zit op nog een 5 minuten lopen van ons vandaan. we kwamen aan en moesten gewoon mee draaien. niemand die ons een specifieke taak gaf of iets ging uitleggen nee niks. ik kreeg een grote kan met warme melk en mocht dit gaan uitdelen aan de mensen. het waren eigenlijk allemaal mannen die hier gebruik van maakte. ik heb maar 1 vrouw gezien van de ongeveer 70 mensen die er kwamen. het leken serieus echt uitgehongerde beesten. ik schonk een kop warme melk in en maar zeggen meer meer meer. hoop heen en weer gelopen, even wennen natuurlijk hoe het allemaal zou lopen. ik vond het wel heel leuk. onze Samuel leeft echt voor muziek, dus in de keuken stond hard de muziek aan en danste hij door de keuken. stress kennen de Italianen niet. alles op hun eigen gemakje.
om 10 uur begon de Italiaanse les. hier zaten ook een hoop Pakistanen bij naast de Afrikanen. de les is op het laagste niveau en gaat in het Engels. ik zat samen met Rolf vooraan dus we konden alles goed volgen. ze ging niet te snel en het was ook niet moeilijk. echt vanuit het begin wordt er gewerkt. wat grammatica geleerd vandaag en een gesprek uitgeschreven. voor de eerste keer ging het wel goed, ik kan goed mee komen.
Rolf is naar een voetbal wedstrijd van Palermo. ik heb net wie is de mol terug gekeken en een klein beetje aan school gedaan.. geen zin vandaag. onze plannen voor vanavond hebben we nog niet echt. morgen komt Barbara onze verhuurster. ze wilde even kijken bij ons, dus ik ga zo maar vast wat schoonmaken haha.

ik ga trouwens elke maandag met Youandi naar het centrum. weer van 9 tot 10 ontbijt en van 10 tot 12 cursus. en daarna naar stage. de zaterdagen doen we met z'n 4e :).

dit was het weer mensjes.

dikke kus vanuit Palermo

• 15 Maart 2014 - 17:31

Irma:

Hoi Frederieke,
    Leuk stukje.
    Wij hebben een fijne vakantie week gehad, waarin wij veel mooie dingen gezien hebben.
    Ook Was het voor ons erg leuk om te zien waar jullie wonen en werken, nu hebben wij er een beeld bij als jullie iets schrijven.
    Het Was gezellig om elkaar telkens onverwacht ergens in een restaurantje of onderweg tegen te komen.

Leuk ook om de eerste belevenissen van jullie vrijwilligerswerk en de taalles te lezen.

Groetjes aan het thuisfront, liefs Bert, Irma en Mara.